Laadpaal installeren
Laat u een laadpaal installeren naast de deur, dan heeft u de luxe om uw elektrische auto altijd op te laden voordat u op pad gaat. Bovendien heeft u na de installatie geen gedoe met wachten op een openbaar laadpunt. De laadpaal zelf is een investering, maar doordat thuis laden voordeliger is dan openbaar laden, verdient u deze op termijn terug. Een toekomstbestendige keuze is zo’n eigen laadpunt dus zeker. Maar voordat u kunt profiteren van het gemak en de besparing die thuis laden biedt, moet hij eerst nog wel even geïnstalleerd worden. Wij raden u af om dit zelf te doen, want het is vaak geen kwestie van stekker erin en klaar. Alleen al de aanpassing en het verzwaren van de meterkast vraagt om de nodige kennis van elektrotechniek. Gelukkig vindt u via Electra-Gigant eenvoudig een ervaren elektricien in uw regio. Via ons netwerk vergelijkt u offertes en bespaart u op de kosten voor de installatie van uw privé laadpaal.

Een laadpaal is een oplaadpunt waar u de accu van uw elektrische auto kunt opladen. U ziet ze in het openbaar vaak langs snelwegen, op parkeerplaatsen en bij supermarkten en winkels. Ook steeds meer mensen hebben er één thuis.
Laadpalen zijn er in verschillende soorten en vermogens. Dit bepaalt hoe snel uw auto wordt opgeladen. Er zijn snellaadpalen die uw auto in slechts 20 tot 50 minuten tot 80 procent kunnen opladen. Het maximale laadvermogen van deze snelladers ligt tussen de 50 kW en 350 kW.
Daarnaast zijn er gewone laadpalen die meestal 6 tot 10 uur nodig hebben om een auto op te laden. Dit type wordt vaak gekozen voor thuisgebruik. Het laadvermogen ligt hier tussen de 7,4 kW en 22 kW.
Een laadpaal ziet eruit als een hoge paal met een stekkerpunt waar u uw auto aansluit. Soms zit er een scherm op dat informatie geeft over het laden. Thuislaadpalen kunnen ook aan de muur bevestigd zijn. In dit geval noemen we ze een wallbox. Het systeem hiervan werkt hetzelfde als een laadpaal.
Waarom kiezen voor een eigen laadpaal?
Steeds meer mensen met een elektrische auto laten een eigen laadpaal thuis installeren. Dit komt in de eerste plaats doordat laadpalen steeds betaalbaarder in aanschaf worden. Daarnaast is thuisladen een stuk voordeliger dan opladen bij een openbaar laadpunt. U betaalt per kWh hetzelfde tarief als voor de rest van uw stroomverbruik. Dit is vaak goedkoper dan de tarieven bij openbare laadpalen. Vooral als u kiest voor thuis laden in de daluren bespaart u flink op uw energiekosten.
Iets anders wat voor elektrische auto-bezitters de doorslag geeft om een privé laadpaal aan te schaffen, is dat het onafhankelijkheid biedt. Openbare laadpunten zijn soms allemaal bezet, waardoor u moet wachten of verder moet zoeken. Met een eigen laadpaal naast de deur bent u altijd verzekerd van een laadplek. Dat scheelt tijd, zoekwerk en frustratie.
Tot slot neemt thuisladen ook extra kosten weg. Bij publieke laadpalen kan het gebeuren dat u uw auto per ongeluk te lang laat staan, waardoor u extra kosten maakt. Laat u een laadpaal installeren op uw oprit, dan heeft u hier geen last van. U betaalt bovendien geen tijdstarieven of starttarieven, en geen kosten voor uw laadpas. Wat het prive laden nog voordeliger maakt.
De drie grootste voordelen op een rij:
- Lagere kosten: Thuisladen is goedkoper dan openbaar laden, vooral met een flexibel energiecontract.
- Altijd een laadplek: Geen gedoe meer met zoeken of wachten bij een openbare laadpaal.
- Geen extra kosten: Geen tijdstarieven, starttarieven of boetes voor te lang laden.
Tot slot is een eigen laadpaal een toekomstbestendige investering. De vraag naar elektrisch rijden groeit, en met een laadpaal bent u voorbereid op de toekomst. Bovendien helpt u mee om de druk op openbare laadpunten te verminderen. Hoe meer mensen thuisladen, hoe minder lange wachttijden en overbezetting bij publieke laadpalen.
Wat kost een laadpaal installeren?
De kosten voor het installeren van een laadpaal hangen af van verschillende factoren. Als de meterkast bijvoorbeeld aangepast moet worden, komen daar extra kosten bij. Hieronder staan de belangrijkste kostenposten:
– Laadpaal: Tussen €625 en €1.500
Dit is de prijs voor de laadpaal zelf. De kosten zijn afhankelijk van het merk en type laadpaal.
– Installatie: Tussen €625 en €2.500
De installatiekosten zijn afhankelijk van de graafwerkzaamheden en eventuele aanpassingen aan de meterkast.
– Dynamic Load Balancing: Tussen €125 en €315
Dit systeem zorgt voor een optimale verdeling van de stroom en voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet. Het wordt aangeraden bij de installatie van een laadpaal.
Deze drie onderdelen bepalen de totale prijs van de laadpaalinstallatie.

Wat u moet weten voordat u een laadpaal laat installeren
ls u een laadpaal wilt installeren, zijn er enkele belangrijke keuzes die u eerst moet maken. De volgende keuzes vooraf zijn van belang om alvast over na te denken:
1-fase of 3-fase aansluiting
De aansluiting in uw meterkast bepaalt de snelheid van het opladen van uw auto. Hoe krachtiger de aansluiting, hoe sneller uw auto weer opgeladen is.
Heeft u een 1-fase aansluiting? Dan kan de laadpaal maximaal 3,6 kW leveren. Dit betekent dat het opladen van een gemiddelde auto 15 tot 20 uur kan duren. Dit is prima als u niet veel rijdt of geen haast heeft. De meeste woningen hebben een 1-fase aansluiting, dus vaak hoeft u de aansluiting niet te verzwaren.
Wilt u sneller opladen? Dan heeft u een 3-fase aansluiting nodig. Met een 3-fase aansluiting van 11 kW is de laadtijd 6 tot 10 uur. Niet elke woning heeft standaard een 3-fase aansluiting, dus u moet de aansluiting misschien upgraden. Dit kost tussen de €250 en €350, afhankelijk van de netbeheerder.
Voor supersnel opladen, met een laadtijd van ongeveer 2 uur, heeft u een 3-fase aansluiting van 32 A of 35 A nodig. Dit brengt extra kosten met zich mee, meestal tussen de €200 en €300.
Laadpaal of wallbox
U kunt uw laadpunt op twee manieren bevestigen: aan de muur of als een zelfstandige paal.
Een laadpaal installeren is handig als uw auto niet direct naast uw woning kan staan. Dit vraagt om graafwerk om de kabels onder de grond te leggen, wat de kosten verhoogt.
Maar het biedt meer ruimte en zorgt ervoor dat de laadpaal niet in de weg staat.
Een wallbox wordt aan de muur bevestigd en is geschikt als uw auto dicht bij de woning staat. Dit is een goedkopere en eenvoudigere optie.
Aandachtspunten
Houdt u daarnaast ook rekening met het volgende:
1. Stem uw energiecontract af op thuisladen
Als u een laadpaal thuis installeert, zal uw stroomverbruik omhoog gaan. Het is daarom handig om te controleren of uw energiecontract hierop afgestemd kan worden. Sommige aanbieders bieden tegenwoordig contracten aan waarmee u ’s nachts tegen lagere tarieven kunt laden. (in de daluren).
2. Beveiliging van uw laadpaal
Niet elke laadpaal is beveiligd. Als de laadpaal op uw eigen terrein staat, kan er niemand ongevraagd laden. Maar staat de paal dicht bij de openbare weg, dan kan iemand anders ongevraagd gebruikmaken van uw stroom op uw kosten. In zo’n geval is het verstandig om een beveiligde laadpaal te kiezen. Dit kan bijvoorbeeld met een laadpas of elektronische sleutel, zodat alleen u zelf of degene die u toestemming geeft de paal kunt gebruiken.
3. Uw laadpaal verzekeren
Uw laadpaal verzekeren is een verstandig idee. U bent dan beschermd tegen financiele risico’s zoals diefstal of schade. Hoe u uw laadpaal kunt verzekeren, hangt af van uw woonsituatie. Hieronder leggen we de drie meest voorkomende situaties uit.
Huurwoning
Wanneer u in een huurwoning of -appartement woont en toestemming heeft van uw verhuurder om een laadpaal te plaatsen, kunt u deze vaak meeverzekeren. Dit gaat dan via uw inboedelverzekering. Dit valt onder de dekking “huurdersbelang”. Houd er rekening mee dat dit soms een aanvullende optie is, dus het is belangrijk om dit goed te controleren bij uw verzekeraar.
Koophuis
Woont u in een koophuis en staat de laadpaal op uw eigen oprit? Dan is deze meestal automatisch gedekt via uw opstalverzekering. Deze verzekering dekt schade aan zaken die vast aan uw woning zitten. Zoals uw laadpaal, bijvoorbeeld door brand of storm.
Appartement
Als u in een appartement woont en een laadpaal op het bijbehorende terrein heeft staan, valt deze vaak onder uw inboedelverzekering met een extra dekking voor “eigenaarsbelang”. Controleer wel goed of de Vereniging van Eigenaren (VvE) een opstalverzekering heeft voor het gebouw, aangezien deze dekking meestal geen extra voorzieningen zoals een laadpaal dekt.
Zo installeren we uw laadpaal
Hieronder ziet u wat u kunt verwachten als wij uw laadpaal installeren:
Stap 1: De meterkast aanpassen
Eerst passen we de meterkast aan. Vaak moet er een extra groep worden toegevoegd en moeten onze elektriciens eerst de meterkast verzwaren. Veel oudere meterkasten hebben nog een 1-fase aansluiting, maar voor een laadpaal is meestal een 3-fasen aansluiting nodig.
Stap 2: Graafwerk
Wanneer de meterkast gereed is, graven we een sleuf van de meterkast naar de locatie waar u de laadpaal wilt hebben, bijvoorbeeld op uw oprit of in de garage. In deze sleuf leggen we de kabels en maken we de grond weer netjes dicht.
Stap 3: De laadpaal plaatsen
Daarna plaatsen we de laadpaal op de gekozen plek. Dit kan op de grond zijn, maar ook aan de muur als u kiest voor een wandlader. Vervolgens testen we de laadpaal om zeker te zijn dat alles goed werkt, zodat u direct kunt beginnen met opladen.
Veelgestelde vragen
De kosten voor een laadpaal inclusief installatie liggen gemiddeld tussen de €1.200 en €2.000, afhankelijk van het type laadpaal, de situatie van je meterkast en de afstand tot de parkeerplek. Slimme laadpalen of extra aanpassingen aan de meterkast kunnen de prijs verhogen.
Ja, in bijna alle gevallen is een aparte groep in de meterkast verplicht voor het veilig gebruiken van een laadpaal. Soms is ook een 3-fase aansluiting nodig, afhankelijk van het type laadpaal en je auto.
Niet elke meterkast is standaard geschikt. Voor een 1-fase laadpaal is meestal weinig aanpassing nodig, maar voor een 3-fase laadpaal moet je meterkast die aansluiting wel ondersteunen. Een installateur kan dit eenvoudig controleren en eventueel aanpassen.
Voor particulieren is er in veel gemeenten geen landelijke subsidie, maar lokale regelingen of BTW-teruggave kunnen wel voordeel bieden. Voor zakelijke rijders zijn er interessante fiscale regelingen zoals de MIA en KIA.